2.1 Kognitivní kompetence
2.1.1 Reálný pohled na sebe sama (sebepojetí)
Don't think that you are special.
Don't think that you are worth as much as we are.
Don't think that you are wiser than we are.
Don't think that you are better than we are (Sandemose, 1936).
Vymezení sebepojetí
Motto v úvodu vyjadřuje hlavní atributy dánské kultury a ukazuje nám,
jak velký vliv může mít kultura na vytváření sebepojetí a na formování
chování jedince. Tento „rovnostářský“ (egalitaristický) morální kodex dán–
ské kultury formuloval dánsko–norský autor Sandemose (1936) v první po–
lovině dvacátého století a dodnes odráží základní principy, které jsou v dě–
tech rozvíjeny od raného věku.
Sebepojetí (self–concept) je obraz či představa o sobě samém, který si
vytváříme po celý život. Je to reálné já, i když může být od reality více či
méně vzdálené. Zahrnuje vnímání sama sebe, našich předností i slabých
stránek. Zda odpovídá opravdu našim skutečným povahovým rysům
a vlastnostem, závisí na tom, jak člověk dokáže být sám k sobě kritický
a jak si poradí s odkrýváním nepoznané části vlastní osobnosti. Sebepojetí
je zároveň souhrnem skupinových identit jedince. Skupinovou identitu lze
chápat jako osobní spojení se skupinou, se kterou společně sdílíme určité
sociální a kulturní charakteristiky.
Psychologové používají i další termín sebeúcty (self–esteem), který
v sobě obnáší hodnotící prvek a vyjadřuje to, jak sám sebe hodnotím. Ame–
rický psycholog Albert Bandura tvrdí, že ještě důležitější je tzv. vnímaná
osobní účinnost (self–efficacy). Člověk má důvěru ve svoji kompetenci
v určité oblasti. Interkulturním výcvikem lze posilovat určitou kompetenci,
čímž se může zvýšit i víra v danou kompetenci.
Vytváření sebepojetí
Vývojoví psychologové poukazují na to, že klíčem k vytváření sebepojetí
a sebeúcty je to, jak je dítě primárně přijímáno svými rodiči. Velmi důležité
je období kolem třetího roku života, ve kterém si dítě vytváří pojetí vlastní
osobnosti. Pokud je dítě přijímáno a milováno, má daleko větší šanci na to,
15
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>